Goshka Macuga – solo show

Galerie Rüdiger Schöttle

  • 02.06.2017. - 29.07.2017

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Goshka Macuga’s new sculptural series, International Institute of Intellectual Co-operation, which was on view at the Fondazione Prada in Milan and the Schinkel Pavilion in Berlin, has been expanded to vase portraits made of various materials and is now exhibited for the first time in its entirety in Munich.

Taking a correspondence between Albert Einstein and Sigmund Freud from 1931 as a starting point and taking inspiration from the League of Nations and the International Institute of Intellectual Co-operation, which aimed to facilitate the cultural and intellectual exchange among scientists, researchers, teachers, artists, and other intellectuals, Goshka Macuga picks up on the idea of intellectual cooperation. Alongside an enormous concrete pavilion that served as an open forum and a real platform for intellectual exchange about current topics, the new vase sculptures were created as a reference not only to the different protagonists at the time but also to people that were hypothetically involved in the discussion. Viewers are confronted with a portrait of Albert Einstein, sporting a sprawling briary of manifested thought, and Freud, on whose head the same thing sprouts. Karl Marx is also present, in the form of a rubber head, granting a glance at his still-proliferating ideas. The vase portraits of intellectuals from various historical eras challenge us to confront them, evoking rhetoric strategies from Antiquity and the Renaissance.

Goshka Macuga was born in 1967 in Warsaw, Poland, and lives and works in London. Her solo exhibitions include „Now this, is this the end … the end of the beginning or the beginning of the end?” at Schinkel Pavillon, Berlin (2016); „Goshka Macuga“, New Museum, New York (2016) “To the Son of Man Who Ate the Scroll” at Fondazione Prada, Milan (2016); “Public Address: Goshka Macuga Tapestries” at Lunds konsthall, Lund, Sweden (2014); “Exhibit, A” at the Museum of Contemporary Art, Chicago (2012); “Untitled” at the Zachęta National Gallery of Art, Warsaw (2011); “It Broke from Within” at the Walker Art Center, Minneapolis, MN (2011); “The Nature of the Beast” at Whitechapel Gallery, London (2009); and “I am Become Death” at Kunsthalle Basel, Switzerland (2009). Macuga’s work was recently included in the 8th Berlin Biennial for Contemporary Art (2014); dOCUMENTA (13), Kassel, Germany, and Kabul, Afghanistan (2012); “Fare Mondi/Making Worlds,” at the 53rd Venice Biennale (2009); and in the 5th Berlin Biennial for Contemporary Art (2008). Goshka Macuga was nominated for the Turner Prize in 2008.


Die neue Skulpturenserie von Goshka Macuga “International Institute of Intellectual Co-operation“, wie sie in der Fondazione Prada in Mailand als auch im Schinkel Pavillon in Berlin zu sehen war, hat eine Erweiterung in Form von Vasen-Portraits in unterschiedlichster Materialität erfahren, die nun erstmals in ihrer Gesamtheit in München zu sehen sind.

Ausgehend vom Briefwechsel Albert Einsteins mit Sigmund Freud (1931), angeregt durch den Völkerbund und dem Internationalen Institut für geistige Zusammenarbeit, die den internationalen, kulturellen und intellektuellen Austausch zwischen Wissenschaftlern, Forschern, Lehrern, Künstlern und anderen Intellektuellen fördern wollte, greift Goshka Macuga die Idee der geistigen Zusammenarbeit wieder auf. Neben einem enormen Pavillon aus Beton, der als offene Diskussionsrunde und bereits als reale Plattform für einen intellektuellen Austausch über die Themen der heutigen Zeit diente, sind neue Vasen-Skulpturen in Anspielung auf die damaligen Protagonisten, aber auch hypothetischer Diskussionsteilnehmer entstanden. Das Portrait Albert Einsteins blickt uns mit wuchernden Gedankenkanälen entgegen, genauso Freud, aus dessen Kopf es ebenso sprießt. Aber auch Karl Marx in Form eines Gummikopfes ist präsent und lässt auf immer noch wachsendes Gedankengut blicken. Die Vasen-Porträts von Intellektuellen aus den unterschiedlichsten Epochen fordern uns zu einem vis-a-vis Austausch heraus. Die rhetorischen Strategien der Antike und der Renaissance werden wach gerufen.

Goshka Macuga ist 1967 in Warschau, Polen, geboren; sie lebt und arbeitet in London. Folgende Einzelausstellungen wurden ihr zuteil: „Now this, is this the end … the end of the beginning or the beginning of the end?” Schinkel Pavillon, Berlin (2016); „Goshka Macuga“, New Museum, New York (2016) “To the Son of Man Who Ate the Scroll”, Fondazione Prada, Mailand (2016); “Public Address: Goshka Macuga Tapestries”, Lunds konsthall, Lund, Schweden (2014); “Exhibit, A”, Museum of Contemporary Art, Chicago (2012); “Untitled”, Zachęta National Gallery of Art, Warschau (2011); “It Broke from Within”, Walker Art Center, Minneapolis, MN (2011); “The Nature of the Beast”; Whitechapel Gallery, London (2009); und “I am Become Death” Kunsthalle Basel, Schweiz (2009). Goshka Macuga war Teilnehmerin der 8. Berlin Biennale (2014); der dOCUMENTA (13), Kassel, und Kabul, Afghanistan (2012); “Fare Mondi/Making Worlds,” der 53. Venedig Biennale (2009); und der 5. Berlin Biennale (2008). 2008 war Goshka Macuga für den Turner-Preis nominiert.