Kiki Smith – Procession

Haus der Kunst

  • 02.02.2018. - 03.06.2018

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In über drei Jahrzehnten hat die amerikanische Künstlerin Kiki Smith (*1954 in Nürnberg) ein facettenreiches Werk geschaffen, das sich mit den politischen und sozialen, den philosophischen und spirituellen Aspekten der menschlichen Natur befasst. Ihre analytische Durchdringung des Körpers - ohne Scheu vor Tabus und Grenzen der Scham - stellt die Bedingungen menschlichen Daseins zur Diskussion: Alter, Tod und Sterben, Verwundung und Heilung, Ganzheit und Fragmentierung, Sexualität und Geschlecht, Identität und Erinnerung. Dabei nutzt Kiki Smith neben der Skulptur eine Vielzahl anderer Medien, insbesondere Zeichnung, Radierung und Lithografie, auch Buch, Fotografie und Video. Sie verwendet eine Fülle von Materialien, z.B. Bronze, Gips, Glas, Porzellan, Papier, Pigment, Aluminium, Latex, Federn, Haar und Bienenwachs.

Obwohl Kiki Smith im Bewusstsein einer kunstinteressierten Öffentlichkeit präsent ist, fand die Wertschätzung ihres Werks in europäischen Museen vorwiegend in kleineren Projekten Ausdruck: in der Kestner Gesellschaft, Hannover (1998), im Ulmer Museum (2001), der Fondazione Querini Stampalia, Venedig (2005), im Museum Haus Esters, Krefeld, der Kunsthalle Nürnberg (2008), der Fundació Joan Miró, Barcelona (2009) und dem Palais des Papesses, Avignon (2013). Die Ausstellung im Haus der Kunst ist die erste größere Museumspräsentation in Europa. Die ausgewählten Werke verflechten sich zu einer Gesamtdarstellung des gedanklichen Kosmos der Künstlerin. Der Schwerpunkt liegt auf den Skulpturen vom Beginn der Werkentwicklung in den 1980er-Jahren bis zu jüngst entstandenen Arbeiten.

Der Titel der Ausstellung leitet sich etymologisch von „vorbeischreiten“ (lat. procedere) ab; er stellt einen Bezug her zur Inszenierung des Künstlers Francis Alÿs aus dem Jahr 2002: Alÿs konzipierte den temporären Auszug von Kunstwerken aus dem MoMA wegen Baumaßnahmen als „The Modern Procession“. Repliken bedeutender Werke von Alberto Giacometti oder Marcel Duchamp oder Pablo Picassos Gemälde „Demoiselles d’Avignon“ wurden wie Reliquien durch die Straßen von New York getragen, mit Kiki Smith, für viele selbst eine Ikone der Kunst, über den Köpfen thronend.

Die Werke der 1990er-Jahre zeigen isoliert einzelne menschliche Körperteile: Bauch, Kopf, Hände, Gedärm, oder Gefäße mit den Körperflüssigkeiten Blut, Schweiß, Milch und Tränen. Vom Ganzen abgetrennt präsentiert, wirken sie wie archäologische Funde, oder Reliquien. Dabei machen die Radikalität der Bilderfindungen und die Magie des Materials das Werk von Kiki Smith so einzigartig.

Durch ihre Hingabe an das „Drama“ des Körpers, vor allem des weiblichen Körpers, ist das gesamte emotionale Spektrum von Gewalt und Verletzlichkeit, von Harmonie und Geborgenheit gegenwärtig.

In diesen Werken kommen so unterschiedliche handwerkliche Techniken wie Glasbläserei, Glasmalerei, Herstellung und Verarbeitung von Porzellan, Gipsabguss, Papiermaché oder Filz zum Einsatz. Mit „Glass Stomach“ (1985) präsentiert Kiki Smith den Magen als durchsichtiges Gefäß. Der organische Ort der chemischen Spaltung von Nährstoffen und ihre Umwandlung in Energie ist Laborgerät für alchemistische Experimente. Ihre Entscheidung für einen bestimmten Werkstoff bezeichnet Kiki Smith als „eine nützliche Art zu denken“.

Die Ausstellung wird von Petra Giloy-Hirtz kuratiert. Der Katalog erscheint bei Prestel, mit Beiträgen von Julia Bryan Wilson, Petra Giloy-Hirtz, Virginia Raguin und Ulrich Wilmes. Die Ausstellung eröffnet am Donnerstag, den 1. Februar (19 Uhr) mit einem Podiumsgespräch zwischen Kuratorin und Künstlerin (20 Uhr). Kulturpartner der Ausstellung ist arte.


For more than three decades, the American artist Kiki Smith (born 1954 in Nuremberg) has been creating a multifaceted body of work, in which she explores the political and social, as well as the philosophical and spiritual aspects of human nature. Unrestricted by cultural taboos or the limits of shame, Smith’s analytical penetration of the body probes the conditions of human existence: age, death and dying, wounding and healing, wholeness and fragmentation, sexuality and gender, identity and memory. In addition to sculpture, Kiki Smith works in a variety of media, in particular drawing, etching and lithography, as well as books, photography and video. She employs a wealth of materials including bronze, plaster, glass, porcelain, paper, pigment, aluminum, latex, feathers, hair and beeswax.

Although Kiki Smith is present in the consciousness of an artinterested public, esteem for her work in European museums has mainly been expressed in smaller projects: at the Kestner Gesellschaft, Hannover (1998); the Ulm Museum (2001); the Fondazione Querini Stampalia, Venice (2005); the Museum Haus Esters, Krefeld; the Kunsthalle Nürnberg (2008); the Fundació Joan Miró, Barcelona (2009); and in the Palais des Papes, Avignon (2013). The exhibition at Haus der Kunst is Smith’s first major museum presentation in Europe. The selected works interweave to create an overall representation of the artist’s intellectual universe, with a focus on the sculptures from the beginning of her artistic career in the 1980s to her most recent works.

The title of the exhibition is etymologically derived from the Latin word “procedure,” meaning “to pass by.” Here it refers to a staging by the artist Francis Alÿs from the year 2002, in which Alÿs conceived the temporary removal of artworks from MoMA due to construction measures as “The Modern Procession.” In Alÿs’ staging, replicas of important works such as Pablo Picasso’s “Demoiselles d'Avignon” and pieces by Alberto Giacometti and Marcel Duchamp were carried like relics through the streets of New York, with Kiki Smith – for many herself an icon of art – enthroned above their heads.

Smith’s works from the 1990s depict individual human body parts in isolation: stomach, head, hands, intestines, or vessels containing bodily fluids like blood, sweat, milk and tears. Separated from the whole, they resemble archaeological finds or relics. It is the radical nature of the images and the magical, alchemical quality of the materials that make Smith’s work unique. Through her devotion to the “drama” of the body – in particular the female body – the entire emotional spectrum of violence and vulnerability, of harmony and security, is present.

In these works, Smith employs various artisanal techniques including glass blowing, glass painting, porcelain production and processing, plaster casts, paper mache and felt work. With “Glass Stomach” (1985) Kiki Smith presents the stomach as a transparent vessel. The organic site of the chemical separation of nutrients and their transformation into energy is laboratory equipment for alchemical experiments. Smith describes her choice for using a particular material as “a useful way to think.”

Based on these anatomical depictions, Kiki Smith’s work has since developed into a universe populated by girls and women, hybrid creatures, animals of all kinds, plants and stars. With “Jersey Crows” (1995/2017), she commemorates 20 crows who became victims of pesticides and fell dead from the sky. Such an installation establishes a place of esteem for creatures whose habitat is threatened by humans, reminiscent of the rite of crossing over as well as preservation, coffins and Noah’s ark. Smith examines our behavior towards creation, but her own attitude is clear: “One does not exploit any nature that speaks to one.”

The exhibition lets these creatures pass by the viewer as in a procession. The various entities are often interwoven: a raven sits on the chin of a severed head (“Head with Bird II,” 1994); a woman – the artist herself – holds a lifeless cat in her arms (“Pietà,” 1999); another woman emerges head-first from a deer, as in a birth (“Born,” 2002). One entire room in the exhibition is occupied by “Born,” and a sculpture of a woman rising from the belly of a wolf (“Rapture,” 2001), surrounded by Smith’s tapestries. The encounters between man and creature express intimacy and familiarity. Overall, with Smith’s creatures, the boundaries between man, nature and the cosmos become permeable.

The series of twelve tapestries is exhibited here for the first time in its entirety. On Kiki Smith’s first trip back to Europe, the artist fulfilled her desire to see “The Apocalypse Cycle” tapestries, which Duke Louis I of Anjou had commissioned for his residence in Angers between 1377 and 1382. This 140m-wide tapestry depicts the visions of John’s revelation. In her own series of tapestries, Smith tells a kind of creation story. Snake, wolf, raven, Eve, Adam, deer, mountains, rivers, sea and stars are woven into a confessional cosmos.

The exhibition is curated by Petra Giloy-Hirtz. The catalogue is published by Prestel, with contributions by Julia Bryan Wilson, Petra Giloy-Hirtz, Virginia Raguin and Ulrich Wilmes. The exhibition opens on Thursday, 1 February (7 pm) with a podium discussion between the curator and the artist (8 pm). Cultural partner of the exhibition is arte.

Abbildung: (links) Kiki Smith, Born, 2002 Bronze, 99,1 x 256,5 x 61 cm Photograph by Ellen Page Wilson, courtesy Pace Gallery © Kiki Smith, courtesy Pace Gallery

(rechts) Kiki Smith, Untitled, 1995 Braunes Papier, Methylzellulose, Pferdehaar 134,6 x 45,7 x 127 cm Photograph by Ellen Labenski, courtesy Pace Gallery © Kiki Smith, courtesy Pace Gallery

(Pressetext / press release)