Glanz und Elend in der Weimarer Republik – From Otto Dix to Jeanne Mammen

Schirn

  • 27.10.2017. - 25.02.2018

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The Weimar Republic is not only char­ac­terised by social tensions, polit­ical strug­gles, soci­etal upheavals, but also by artistic revo­lu­tion. The SCHIRN is devoting a major thematic exhi­bi­tion to the period between 1918 and 1933. Real­istic, ironic and grotesque works illus­trate the struggle for democ­racy and paint the picture of a society char­ac­ter­ized by crisis and tran­si­tion. Working through the horrors of World War I in pictures of crip­pled soldiers and ”war prof­i­teers“, the city with its enter­tain­ment industry and the increase of pros­ti­tu­tion, polit­ical unrest and economic disas­ters are inter­preted in a variety of styles as are the role model of the “new woman” or the debates on article 175 (anti-homo­sex­u­ality) and article 218 (anti-abor­tion). Social changes brought about by indus­tri­al­iza­tion, or the growing enthu­siasm for sport are also reflected in the art of the time. The exhi­bi­tion brings together around 200 artworks by known and lesser known artists including Max Beck­mann, Kate Diehn-Bitt, Otto Dix, Dodo, Conrad Felixmüller, George Grosz, Carl Gross­berg, Hans and Lea Grundig, Karl Hubbuch, Lotte Laser­stein, Alice Lex-Nerlinger, Elfriede Lohse-Wächtler, Jeanne Mammen, Oskar Nerlinger, Franz Radzi­will, Chris­tian Schad, Rudolf Schlichter, Georg Scholz and Richard Ziegler. Together with histor­ical photographs, films, news­pa­pers and posters the SCHIRN presents an impres­sive panorama of the art of the Weimar Republic.


Soziale Span­nun­gen, poli­ti­sche Kämpfe, gesell­schaft­li­che Umbrü­che, aber auch künst­le­ri­sche Revo­lu­tio­nen charak­te­ri­sie­ren die Weima­rer Repu­blik. In einer großen Themen­aus­stel­lung wirft die SCHIRN einen Blick auf die Zeit zwischen 1918 und 1933. Realis­ti­sche, ironi­sche und groteske Arbei­ten verdeut­li­chen den Kampf um die Demo­kra­tie und zeich­nen das Bild einer Gesell­schaft in der Krise und am Über­gang. Die Verar­bei­tung des Ersten Welt­kriegs in Form von Bildern verkrüp­pel­ter Solda­ten und „Kriegs­ge­winn­lern“, die Groß­stadt mit ihrer Vergnü­gungs­in­dus­trie und die zuneh­mende Prosti­tu­tion, die poli­ti­schen Unru­hen und wirt­schaft­li­chen Abgründe werden stilis­tisch ebenso viel­fäl­tig inter­pre­tiert wie das Rollen­bild der „Neuen Frau“ oder die Debat­ten um § 175 (Homo­se­xua­li­tät) und § 218 (Abtrei­bung). Auch die sozia­len Verän­de­run­gen durch die Indus­tria­li­sie­rung oder die wach­sende Begeis­te­rung für den Sport spie­geln sich in der Kunst der Zeit wider. Die Ausstel­lung versam­melt rund 200 Werke bekann­ter und wenig beach­te­ter Künst­le­rin­nen und Künst­ler – u.a. Max Beck­mann, Kate Diehn-Bitt, Otto Dix, Dodo, Conrad Felix­mül­ler, George Grosz, Carl Gross­berg, Hans und Lea Grun­dig, Karl Hubbuch, Lotte Laser­stein, Alice Lex-Nerlin­ger, Elfriede Lohse-Wächt­ler, Jeanne Mammen, Oskar Nerlin­ger, Franz Radzi­will, Chris­tian Schad, Rudolf Schlich­ter, Georg Scholz und Richard Zieg­ler. Zusam­men mit histo­ri­schen Foto­gra­fien, Filmen, Zeit­schrif­ten und Plaka­ten entwirft die SCHIRN ein eindrück­li­ches Panorama der Kunst der Weima­rer Republik

(Pressetext / Press release)