Kunsthalle Düsseldorf

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Experiments and explorations in art and sensory perception: Under the auspices of Gregor Jansen, the decidedly individual building on Grabbeplatz has established itself as a pool of international movements and local trends, new talent and big names. Opening its doors in 1967, Kunsthalle Düsseldorf instantly became a pillar of the art community and a temple of possibilities, a place free of bias, a nucleus of inspiration, hotbed of discussion, aesthetic pioneer and occasionally agent provocateur.

In summer 2010, the Kunsthalle hosted a long-awaited retrospective of one of Düsseldorf’s leading conceptual artists, Hans-Peter Feldmann. In spring 2011, another star of the 60s and 70s, Ferdinand Kriwet, took centre-stage with a comprehensive multimedia exhibition of works, a worldwide first in depth and scope. In 2013, Tomma Abts from London, Chris Martin from Brooklyn, Yüksel Arslan from Paris and Michael Kunze from Berlin were all hot topics of discussion, as well as the popular exhibition Living with Pop. A Reproduction of Capitalist Realism. Since 1989, Kunsthalle Düsseldorf has also regularly exhibited the work of Karl Schmidt-Rottluff scholarship holders.

In 2012/13, the exhibition format Seitenlichtsaal was introduced as a flexible project space to present issues and discourses that complement, contrasted or consolidate the themes explored in the main programme shown in the surrounding rooms. Featured artists have included Damir Očko, Matt Conners, Koo Jeong-a, Nira Pereg, Peter Land, Simon Evans, Öyvind Fahlström, Henri Chopin, Guy de Cointet and Channa Horwitz.

In 2011, the complex and multifaceted Asian art scene was established as a new focal point of the gallery, also reflecting Düsseldorf’s close economic ties with the region. In 2011, Japanese art was celebrated in the exhibition The Group 1965; 2012, all eyes were on China with the solo exhibition of Yin Xiuzhen, followed by Korea in 2013 with the Transfer Korea – NRW exchange programme.

The idea of complementing, contrasting or consolidating the themes explored in the main programme has been successively expanded in a number of new formats including Kunsthalle BÜHNE (2011-14), MUR BRUT (since 2014) and the much acclaimed series NACHTFOYER (since 2004).


Ex­pe­ri­men­te, künst­le­ri­sche Hal­tun­gen und sinn­li­che Er­fah­run­gen. In­ter­na­tio­na­le Strö­mun­gen und Düs­sel­dor­fer Po­si­tio­nen, neue Ta­len­te und „gro­ße“ Na­men fin­den in dem ei­gen­wil­li­gen Haus am Grab­beplatz un­ter der Lei­tung von Gre­gor Jan­sen ih­ren Platz. Die Kunst­hal­le ist seit je­her ei­ne Ba­sis der Künst­ler, ein Stand­ort für Mög­lich­kei­ten. Sie soll ein ten­denz­lo­ser Ort sein, ei­ne Keim­zel­le des In­spi­ra­ti­ven, ein Hort des Dis­kur­ses, ein Kraft­werk des Äs­the­ti­schen und bis­wei­len auch der Pro­vo­ka­tio­nen.

Mit Hans-Pe­ter Feld­mann wur­de im Som­mer 2010 ei­nem der ge­frag­tes­ten Düs­sel­dor­fer Kon­zept­künst­ler die lang er­war­te­te Re­tro­spek­ti­ve in sei­ner Hei­mat­stadt aus­ge­rich­tet, und mit Fer­di­nand Kri­wet stell­te im Früh­jahr 2011 ein wei­te­rer Star der 1960er und 1970er Jah­re sein Œuvre welt­weit erst­ma­lig in ei­ner um­fas­sen­den Werk­schau mul­ti­me­di­al in­sze­niert vor. Tom­ma Abts aus Lon­don, Chris Mar­tin aus Brook­lyn, Yüksel Ars­lan aus Pa­ris oder Micha­el Kun­ze aus Ber­lin stan­den ne­ben der viel re­zi­pier­ten „Re­pro­duk­ti­on des Ka­pi­ta­lis­ti­schen Rea­lis­mus“, der Aus­stel­lung „Le­ben mit Pop“ 2013 zur Dis­kus­si­on. Ei­ne lan­ge Tra­di­ti­on ha­ben die Aus­stel­lun­gen der Preis­trä­ger des Karl Schmidt-Rott­luff Sti­pen­di­ums in der Kunst­hal­le Düs­sel­dorf (seit 1989).

Das For­mat Kunst­hal­le sei­ten­licht­saal zeig­te 2011-2013 in ei­nem fle­xi­blen Pro­jekt­raum in Er­gän­zung, Kon­trast oder Ver­tie­fung wei­te­re The­men­fel­der und Dis­kurs­räu­me zum „gro­ßen“ Pro­gramm in den um­lie­gen­den Räu­men mit u.a. Da­mir Očko, Matt Con­nors, Koo Je­ong A, Ni­ra Pe­reg, Pe­ter Land; Si­mon Evans & Öy­vind Fahl­ström, Hen­ri Chopin/Guy de Co­in­tet/Ch­an­na Hor­witz.

Die viel­fäl­ti­gen und hoch­kom­ple­xen Kunst­sze­nen Asi­ens bil­den seit 2011 ei­nen neu­en Schwer­punkt, der auch mit dem Stand­ort Düs­sel­dorf wirt­schaft­lich eng ver­knüpft ist. So fan­den Ja­pan mit der „Group 1965“ in 2011, Chi­na mit der Ein­zel­aus­stel­lung von YIN Xi­uzhen in 2012/2013 oder Trans­fer Ko­rea-NRW in 2013 hier ih­re Spiel­stät­te.

Mit neu­en For­ma­ten wie Kunst­hal­le BÜH­NE (2011-14), MUR BRUT (seit 2014) und der be­währ­ten Rei­he NACHT­FOY­ER (seit 2004) wer­den zu­dem wei­te­re The­men­fel­der und Dis­kurs­räu­me er­öff­net.